Przeskocz do treści

Dieta w ciąży – najważniejsza dieta w życiu

dieta w ciążyCiąża jest takim etapem w życiu kobiety, w którym powinna ona bardziej dbać o siebie wiedząc, iż dbając o siebie dba o swoje dziecko, które nosi pod sercem. Przyszła mama powinna zacząć skupiać uwagę na prowadzeniu zdrowszego trybu życia, na spożywanych pokarmach i na unikaniu stresu.

Gdy znajdziemy już odpowiedź na pytanie - jak zajść w ciążę, będziemy krok bliżej od urodzenia naszej małej pociechy. Nie kończy to jednak naszej przygody, lecz dopiero ją zaczyna. - Zachęcam do zapoznania się z kilkoma regułami i zasadami żywienia, dzięki którym zapewnisz dziecku najlepsze warunki do rozwoju.

Pierwszy trymestr ciąży.

Bardzo ważne jest wykluczenie alkoholu i unikanie dymu tytoniowego. Ważne jest też aby ograniczyć ilość spożywanej kawy. Nadmiar kofeiny może doprowadzić do przedwczesnego porodu lub poronienia. Zaleca się wypicie 1-2 filiżanek kawy, najlepiej z mlekiem. Lekarze szczególnie polecają picie kawy pacjentkom, u których występuje niskie ciśnienie. Jeśli więc nie ma takiej potrzeby, najlepiej wypicie kawy zastąpić dłuższym odpoczynkiem w ciągu dnia. Do picia najlepiej wybrać herbatę owocowa, mleko lub sok z warzyw czy owoców. Na ciążowe dolegliwości, zmęczenie czy nudności, idealna jest woda nisko zmineralizowana lub źródlana. Powinno się jej wypijać około 2 litrów dziennie. Istotne jest aby nie zapomnieć w swojej diecie o spożywaniu ryb i mięsa bogatego w żelazo oraz warzyw i owoców. Posiłków powinno się wprowadzić od 3 do 5 dziennie.
Nie należy zapominać także o kwasie foliowym, który zapobiega powstawaniu wad układu nerwowego dziecka.

Drugi trymestr ciąży.

Do przestrzeganych zasad z pierwszego trymestru ciąży należy dołączyć spożywanie większej ilości nabiału ( jogurtów, białego sera, mleka). Zapewnia on dziecku odpowiedni poziom wapnia, który potrzebny jest do budowy układu kostnego i zębów dziecka. Posiłki należy spożywać w mniejszej ilości ale częściej. Przerwy między posiłkami powinny wynosić około 4 godzin. Należy unikać potraw wzdymających i ciężkostrawnych, należy także zwiększyć spożywanie mięsa, buraków i jaj, które zawierają żelazo oraz wzbogacić swoją dietę o owoce zawierające witaminę C. Nie należy także zapomnieć o nawadnianiu swojego organizmu. Pożądana ilość płynów to 3 litry dziennie.
Między 24 a 28 tygodniem ciąży wykonuje się badanie poziomu cukru we krwi. Nawet u kobiet, które wcześniej nie miały problemu z poziomem cukru, w trakcie ciąży może wystąpić cukrzyca ciążowa. Wówczas po jej rozpoznaniu czyni się odpowiednie kroki, które stabilizują poziom cukru. Zazwyczaj po porodzie poziom ten wraca do poziomu sprzed ciąży. Aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia cukrzycy, należy przed zajściem w ciążę i w trakcie jej trwania znacznie ograniczyć ilość spożywanych słodyczy (ciast, lodów, soków itp.).

Trzeci trymestr ciąży.

W trzecim trymestrze ciąży nadal należy przestrzegać zasad z dwóch poprzednich trymestrów. Dodatkowo ilość spożywanych pokarmów powinna zostać zwiększona do co najmniej 5 dziennie i powinny one zawierać odpowiednią ilość białka (20g białka zawarte jest w 100g mięsa, ryb, jaj). Ilość płynów, które kobieta ciężarna powinna przyjmować to 3 litry dziennie. Wśród nich 2/3 powinna stanowić woda mineralna, pozostałą część stanowić mogą płyny typu zupa, herbata itp.
W ostatnim trymestrze u ciężarnych często pojawia się zgaga i wzdęcia. Ważne jest wówczas stosowanie odpowiedniej diety, czyli ograniczenie spożywania kawy i herbaty. Aby uniknąć wzdęć należy wykluczyć spożywanie napojów gazowanych oraz potraw ciężkostrawnych, smażonych i tłustych. Spożywanie warzyw i ciemnego pieczywa bogatego w błonnik zapobiegnie wystąpieniu zaparć, które zaś mogą doprowadzić do wystąpienia hemoroidów.

Wiele kobiet wspomagając swój organizm stosuje wiele suplementów, specyfików, preparatów na owulacje, czy super tabletki na płodność etc. Jednak ja osobiście zalecam trzymać się odpowiedniej opisanej powyżej diety - a żadne suplementy nie będą potrzebne!

1 thought on “Dieta w ciąży – najważniejsza dieta w życiu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *