Przeskocz do treści

Balastowe składniki pożywienia – błonnik

Balastowe składniki pożywienia, znane szerzej jako błonnik, mają ogromny wpływ na nasza formę. Dlaczego zdrowa dieta nie może się obejść bez błonnika? W jakich produktach należy szukać tych substancji?

Balastowe składniki pożywienia i ich rola w diecie

Błonnik ma istotny wpływ na pracę naszego przewodu pokarmowego, a tym samym – na ogólny stan naszego zdrowia. Może to dziwić, gdyż balastowe składniki pożywienia nie są w zasadzie składnikiem odżywczym – z tego też względu przez wiele lat dietetycy nie poświęcali im zbyt wielkiej uwagi. Dziś wiemy, że błonnik odgrywa w naszym organizmie bardzo ważną rolę, a jego niedobory mogą mieć poważne konsekwencje. Balastowe składniki pożywienia są przecież niezbędne w procesie trawienia. To dzięki nim pobudzona zostaje praca jelit, to dzięki nim może się rozwijać korzystna dla naszego organizmu jelitowa flora bakteryjna. Błonnik ma jednocześnie spory wpływ na proces przemieszczania się treści pokarmowej w przewodzie pokarmowej, a to chroni nas przed zaparciami i toksynami, których zaleganie w organizmie może mieć poważny wpływ na stan naszego zdrowia.

Czym skutkuje brak odpowiedniej ilości błonnika w diecie?

Każdy, kto w swym menu pominie obecność produktów będących cennym źródłem błonnika, musi się liczyć z poważnymi konsekwencjami. Jakie problemy mogą nam zagrażać w takiej sytuacji? Wiadomo już, że brak błonnika w diecie oznacza częstsze problemy z zaparciami, co prowadzi do poważnych konsekwencji. Wśród tych osób, w których diecie balastowe składniki pożywienia pojawiają się zbyt rzadko, częstym problemem są choroby związane z procesem przemiany materii. Wiadomo też, że osoby takie częściej cierpią z powodu dolegliwości związanych ze stanem naczyń wieńcowych, co z kolei znacznie zwiększa ryzyko zawału serca.

W jakich produktach spożywczych warto szukać balastowych składników pożywienia?

Zdrowa dieta, która ma nam dostarczyć wszystkich niezbędnych dla zachowania dobrej formy składników, nie może się obejść bez takich produktów, jak świeże owoce i warzywa. Są one rewelacyjnym źródłem błonnika, a jednocześnie dostarczają nam odpowiednich ilości witamin i minerałów. Warto też sięgać po zmielone ziarna zbóż, np. po siemię lniane oraz po te produkty spożywcze, które powstały z pełnych ziaren zbóż.

Jakie balastowe składniki pożywienia są najważniejsze dla naszego organizmu?

Wśród tych balastowych składników pożywienia, bez których zdrowa dieta nie może się obejść, miejsce bardzo ważne zajmuje celuloza. Ten wielocukier jest podstawowym budulcem tkanki roślinnej, z którym można się spotkać m. in. w przypadku lnu i konopi. W owocach i jarzynach pojawiają się z kolei pektyny, powszechnie wykorzystywane w przemyśle spożywczym podczas produkcji dżemów oraz galaret.

Traktowane jeszcze nie tak dawno z pewnym lekceważeniem, dziś są jednym z najważniejszych składników zdrowej diety. Balastowe składniki pożywienia w naszym menu powinny zagościć na stałe. Im wcześniej wzbogacimy są dietę w produkty będące cennym źródłem błonnika, tym lepiej dla nas.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *